Zaida Oenema

Oenema’s werk is geïnspireerd door het gewone, tijdelijke en soms zelfs onzichtbare. Momenten waarop alledaagse gebeurtenissen even samenkomen en weer verdwijnen. Zoals druppels water op een raam, wind waaiend over een veld, schaduwen die komen en gaan. Door gebruik te maken van potlood en een scalpel of een soldeerbout, begeeft het werk van Oenema zich op het grensvlak van twee-en drie-dimensionaliteit. De handelingen die ze uitvoert zijn allemaal fysiek, handmatig, ritmisch en zeer nauwgezet, gebaseerd op haar hand-oog coördinatie. Hierin speelt beweging, structuur en textuur en het spel met licht een belangrijke rol.

Het proces van maken is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Ook al streef ik naar perfectie, ik ben geen machine. Ik vind het belangrijk om handmatig te werken, met zo min mogelijk hulp van een liniaal of een grid-lijn. Als ik met de soldeerbout te werk ga, krijg ik een heel ander resultaat dan wanneer ik een lasersnijder zou gebruiken. Ik wil dat de menselijke hand voelbaar blijft. Ik reken daarom ook niets van tevoren uit en meet de patronen niet af, Ik wil ook ruimte laten aan wat er gebeurt terwijl ik werk, ruimte voor toeval en nieuwe ontdekkingen. Deze worden minder als ik alles van te voren al uit kristalliseer. Hierdoor blijft er altijd de spanning blijft of het werk gaat lukken waarbij ik moet uitgaan van mijn concentratie. Dit dwingt mij tot absolute focus. In deze absolute focus, zoek ik naar stilte. Niet in de zin van het ontbreken van menselijk geluid, maar eerder al een equivalent van innerlijke stilte, verbazing of een vorm van vertragen. Stilte als een vorm van positieve leegte, zodat er ruimte ontstaat om de dingen om je heen opnieuw en fris waar te nemen.

Ik zie mijn werken niet alleen als abstracties, maar ook als een gesprek of partituur: als een muzikale compositie met een “continuo” er in. De menselijke hand zorgt er voor dat er een trilling in de vorm of de melodie ontstaat. Met mijn werken wil ik een moment van verstilling creëren, of een moment tussen de toeschouwer en het werk – als een soort woordeloze conversatie, iets tussen spreken en zwijgen in.

Zaida Oenema (1980), is een Nederlands/Fins beeldend kunstenaar die woont en werkt in Den Haag. Oenema Studeerde Nordic Arts and Crafts op Ålands Folkhögskola, Finland; ze verkreeg haar BFA in fotografie aan de KABK te Den Haag (2004); en haar MFA in fotografie aan het St. Joost School in Breda (2009). In de afgelopen jaren is ze van fotografie en video performances overgestapt naar tekenen met verscheidene materialen en gereedschappen zoals potlood, pen, scalpel, soldeerbout op o.a. papier en hout.

Oenema exposeert met grote regelmaat in binnen- en buitenland en haar werk is in de collectie van vele collectioneurs. Dit jaar kreeg ze de basis-beurs van het Mondriaanfonds ter ondersteuning van haar werk voor de komende vier jaar (2022-2025). Ze wordt gerepresenteerd door galerie Municipal Bonds in San Francisco, USA.